VOEL JE ENERGIE ! LEEF GEZOND !​

Healthy Cesar

stoppen met roken

Vergroot uw stopkans

Loopt u al langer rond met de gedachte om te stoppen met roken? Dan is dit misschien wel het moment om de knoop door te hakken en definitief afscheid te nemen van uw rookverslaving. Deelname aan ons coachingstraject vergroot uw stopkans aanzienlijk. Zo heeft u tot wel 10 keer meer kans om succesvol te stoppen

leefstijlcoach

WAT DOET EEN LEEFSTIJLCOACH?

Als leefstijlcoach vervul je een centrale rol in het begeleiden van mensen naar een gezondere leefstijl. Je hebt een gereedschapskist vol vaardigheden en technieken om je cliënten te coachen. Je leert om te gaan met weerstand en terugval. Samen ga gids je als coach de cliënt in kleine stappen naar een veranderingen in gewoontes. Door het maken van effectieve acties voor meer bewegen en/of een beter eetpatroon. Je beschikt over waardevolle kennis op het gebied van voeding, bewegen, ontspanning, timemanagment, en ook andere  facetten van leefstijl. Want een gezonde leefstijl betekent niet alleen gezond eten en voldoende bewegen, maar ook goed slapen en aandacht voor zingeving, ontspanning en plezier. Je verwijst door naar andere zorgprofessionals als dat nodig is

cool

Het CooL-programma is een GLI, die gericht is op het stapsgewijs verbeteren van het leefpatroon om zo een duurzame verandering van de leefstijl te realiseren met als uiteindelijke doel het bewerkstelligen van gewichtsverlies, het verbeteren van de lichamelijke fitheid, het realiseren van gezondheidswinst en het verbeteren van de kwaliteit van leven

Stoppen met roken en COOL worden vergoed vanuit Basis verzekering Geen eigen risico!

Ook voor particulieren en bedrijven mogelijk een offerte aan te vragen

Lid van Beroepsvereniging Leefstijlcoaches Nederland

Contact:0623423346

Mail:koenvanhooijdonk@icloud.com

Voor bedrijven en particulieren offertes op maat

Coachen naar duurzame gezondheid is onze missie

Gezond eten

Stoppen met roken programma

Vanaf 2020 mogen zorgverzekeraars geen eigen risico meer in rekening brengen bij eerstelijns stoppen-met-roken programma’s. De zorg wordt volledig vergoed uit de basisverzekering bij gecontracteerde zorgaanbieders. Dat staat in het nationaal preventieakkoord Je kunt  kiezen voor persoonlijke coaching. Dan heb je minstens vier ontmoetingen met een stoppen-met-roken-coach. Soms gaat een deel  van de begeleiding via de telefoon of via internet.
Gezond eten

lEEFSTIJLCOACH

Advies Gezondheidsraad
In dit advies zet de Gezondheidsraad op een rij welke voedingsmiddelen en
-patronen leiden tot gezondheidswinst. Daartoe heeft de raad de wetenschappelijke kennis over de relatie tussen voeding en chronische ziekten systematisch beoordeeld. Op basis hiervan zijn de nieuwe Richtlijnen goede voeding geformuleerd:
Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
Eet wekelijks peulvruchten
Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
Drink dagelijks drie koppen thee
Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Gecombineerde leefstijl interventie

Gecombineerde leefstijl interventie
Sinds 1 januari 2019 is de Gecombineerde Leefstijl Interventie opgenomen in het basispakket voor mensen met overgewicht. Daarbij gaat het om mensen met een BMI van 30 of hoger. Ook mensen met een BMI tussen de 25 en 30 komen in aanmerking wanneer zij een verhoogd risico hebben op gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
Een Gecombineerde Leefstijl interventie richt zich op:
het verminderen van de energie-inname en het ontwikkelen van gezonde eetgewoonten
meer gaan bewegen
psychologische ondersteuning bij het maken van de gewenste gedragsverandering
Een Gecombineerde Leefstijl Interventie kan alleen in aanmerking komen voor vergoeding wanneer deze bewezen effectief is.
CooL: een GLI
Een voorbeeld van zo’n bewezen effectieve Gecombineerde Leefstijl Interventie is het programma CooL (Coaching op Leefstijl). Dit programma richt zich op voeding, beweging, slaap en ontspanning.
Gezond eten

Inhoud van het CooL programma
is als volgt
Basisprogramma – groepssessies. Duur 8 maanden
Sessie 1: Kleine aanpassingen, groot effect
Sessie 2: Kom in beweging
Sessie 3: Lekker eten geeft structuur
Sessie 4: Slapen & ontspanning
Sessie 5: Gezond leven is plannen
Sessie 6: Hoe maak ik mijn acties tot een succes?
Sessie 7: Hoe gezond is jouw weekend?
Sessie 8: Hoe blijf ik in beweging?
Onderhoudsprogramma – verdieping en aanleren nieuwe vaardigheden. Duur 16 maanden
(motivatiecheck ten tijde van de pilot: minimale deelname van 5 van de 8 groepssessies in het basisprogramma)
Sessie 1: Wat is je doel?
Sessie 2: Beweging, waar zit je kans?
Sessie 3: Voeding
Sessie 4: Je energiehuishouding
Sessie 5: Time management
Sessie 6: Succesvolle verandering
Sessie 7: Informatie overload
Sessie 8: Op eigen voet verder
Beide programma’s bevatten 8 groepsbijeenkomsten en 4 individuele gesprekken.
De groepsbijeenkomsten duren 90 minuten. Voor de individuele gesprekken geldt dat de in- en outtake 60 minuten duren en de 2 tussenliggende individuele gesprekken elk 45 minuten.

Een gezondere leefstijl helpt bij diabetes en bij voorkomen van hart en vaatproblemen

Diabetes type 2

Vroeger heette diabetes type 2 ouderdomssuiker, maar ook jonge mensen kunnen het krijgen. Deze vorm van diabetes komt het meest voor. 1,1 miljoen mensen in Nederland hebben diabetes type 2. Er zijn verschillende manieren om diabetes type 2 te behandelen.
Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet meer goed op insuline. Dat is het hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt. De insuline is als het ware onzichtbaar, en kan zijn werk niet doen. Daardoor blijft er te veel suiker in je bloed zitten. Eerst maakt het lichaam extra insuline aan, maar na verloop van tijd steeds minder.
Oorzaken van diabetes type 2
We weten dat dit de kans op diabetes type 2 vergroot:
weinig lichaamsbeweging
overgewicht
ongezond eten
roken
ouder worden
erfelijkheid
Maar bij een deel van de mensen met diabetes type 2 zijn de oorzaken nog onduidelijk. Daarom steunt het Diabetes Fonds veel onderzoek zodat we diabetes type 2 beter begrijpen.
Diagnose van diabetes type 2
Ga naar de huisarts als je denkt dat je diabetes type 2 hebt. Alleen een bloedsuikertest kan uitwijzen of je diabetes type 2 hebt. Om met zekerheid vast te kunnen stellen of je diabetes hebt moet de bloedsuiker nuchter gemeten worden. Dat wil zeggen ’s ochtends als je 8 uur daarvoor niets gegeten of gedronken hebt behalve water. Is de nuchtere bloedsuiker waarde hoger dan 6 mmol/l, dan heb je diabetes.
> Lees meer over de uitslag van de bloedsuikertest
Behandeling van diabetes type 2
De behandeling van diabetes type 2 gebeurt met hulp van gezond eten, veel bewegen en vaak ook medicijnen voor bloedsuiker, bloeddruk en cholesterol. En soms ook met insuline spuiten bij jezelf.
Vaak lopen mensen jarenlang ongemerkt rond met diabetes type 2. Want de klachten zijn niet zo duidelijk.

Overgewicht

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk. Ook is de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Een gezond gewicht is daarom belangrijk. Overgewicht kan de onderstaande ziektes veroorzaken: Beroerte. Hartinfarct
Hartritmestoornissen Hartfalen
buik Aneurysma

Stoppen met roken:

feiten en cijfers
Zo’n 80% van de rokers wil stoppen met roken. Ieder jaar voegen ruim 1 miljoen rokers de daad bij het woord en doen één of meer stoppogingen. In 2018 deed 36,9% van de rokers een serieuze stoppoging. De meeste rokers hebben meerdere pogingen nodig voordat het hen lukt om definitief te stoppen. Dat is niet gek, want roken is een echte verslaving.

Alleen met Wilskracht lukt het niet

Lukt het jou deze veranderingen in jouw leven te gaan toepassen?

Voor inlichtingen?

We zijn er voor jou! 24/7, om je te adviseren en jou op weg te helpen.

Locatie: Doesburg; De Linie 3-b

6982AZ

Arnhem

D.U.Stikkerstraat 10

6842CW

koenvanhooijdonk@icloud.com

Gezond eten

+31 623423346